Czy ulotki to skuteczna forma reklamy?


Czy publikacje w formie elektronicznej wyparły drukowaną prasę, a reklamy w internecie zajęły miejsce drukowanych materiałów promocyjnych? No właśnie, pytanie jest złożone i oczywiście wraz z rozwojem cyfrowym, możemy zauważyć spory udział w rynku reklamowym przypadającym na reklamę w internecie, natomiast skupmy się na dzień dzisiejszy analizą skuteczności ulotek / gazetek reklamowych.

No właśnie, na początek oprzyjmy się na badaniach.

Brytyjska agencja DMA (Direct Marketing Association) przeprowadziła w tym zakresie szerokie badania, z których wynika, że:

– blisko 80% badanych potwierdziło, że zachowuje bądź przekazuje znajomym/innym członkom gospodarstwa domowego materiały reklamowe, które znajdzie w swojej skrzynce pocztowej

– aż 89% badanych mogła sobie przypomnieć jakie ulotki reklamowe otrzymali drogą pocztową – proszę zwrócić uwagę, że jest to bardzo wysoki procent, zdecydowanie większy niż np. dla materiałów reklamowych przesyłanych drogą elektroniczną np. poprzez pocztę e-mail.


Warto nadmienić, że badanie dotyczyło kolportażu ulotek do skrzynek pocztowych. Z innych badań, które przeanalizowaliśmy wynika, że w przypadku kolportażu ulotek do rąk przechodniów (np. przy stacjach metra) procent respondentów, którzy zapoznają się z ulotką jest o kilkadziesiąt procent niższy.

Czy kolportaż ulotek przekłada się na konwersję?

No właśnie, powyższe statystyki wyglądają ,,na papierze” imponująco, natomiast pytanie czy kolportaż ulotek bądź gazetek przekłada się na konwersję? (czyli zazwyczaj na pozyskanie klienta)

Pytanie trudne, zależy od wielu składników. Wg. badań w przypadku kolportażu ulotek/gazetek przyjmuje się na konwersję w wysokości 1% lub maksymalnie 2%. Oznacza to w teorii, że podczas kolportażu materiałów reklamowych w nakładzie 10 000 szt., 1% (a więc ok. 100) odbiorców będzie potencjalnie zainteresowanych ofertą. Natomiast te badania dotyczyły lokalnych biznesów, (często w branży gastronomicznej, handlowej) gdzie taki stopień konwersji jest jak najbardziej realny. Natomiast proszę zwrócić uwagę, że nie w każdej branży będzie miało to odzwierciedlenie w takim stopniu – weźmy dla przykładu kolportaż ulotek promujących dealera samochodów premium – w tym przypadku jeśli konwersja przekładałaby się na poziomie 1% (i taki procent byłby zainteresowany zakupem nowego auta od dealera samochodowego) byłoby to wręcz genialne narzędzie marketingowe.. 😊

Stąd tak jak pisałem wcześniej, w/w procent odnosi się głównie do lokalnych biznesów.

Kolportaż ulotek a budowanie świadomości marki

Bardzo ważnym aspektem podczas realizowanej kampanii dystrybucji ulotek / gazetek jest fakt, iż bardzo dobrze budują one świadomość danej marki. Spory procent ludzi, którzy w momencie otrzymania ulotki nie zdecydują się skorzystać z danej oferty, w zdecydowanej większości spojrzą na daną ulotką – co przekłada się niewątpliwie na budowanie świadomości reklamowej marki.

Skuteczność ulotek reklamowych. Jak ją możemy zwiększyć?

Jest kilka czynników wpływających na to, że dana kampania kolportażu ulotek jest mniej lub bardziej skuteczna od innych podobnych działań marketingowych. Poniżej wypiszemy kilka kluczowych aspektów dla wpływających na skuteczność ulotki:

– Format : Do dystrybucji odradzamy małe formaty typu A6, warto skupić się na większych formatach – A5/A4. Wg. naszych badań, takie formaty są częściej czytane przez mieszkańców, a w miejscach, gdzie jest dostarczanych sporo innych ulotek – po prostu bardziej się wyróżniają na ich tle.

Budowa ulotki, treść: ulotka musi być czytelna, przejrzysta, a treść i szata graficzna powinna być spójna. Raczej powinno się stawać na krótkie slogany reklamowe, przydługie opisowe treści nie przekładają się z reguły na konwersję.

Wyjątkowość oferty: warto do ulotki dodać kod rabatowy bądź określić ważność oferty do danego dnia (np. poprzez zapis: Oferta ważna do dnia xx.xx.xxxx) – taki ,,zabieg” często w oczach klientów będzie postrzegany jako oferta bardziej wyjątkowa, co z reguły przekłada się na większe zainteresowanie ofertą promowanej marki.